Podjetja

Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide (ZDPSI) [uradni-list.si] je bil sprejet 24. 01. 2023 in začne veljati 28. 06. 2025. To je prvi zakon s področja (digitalne) dostopnosti, ki obveznosti glede spoštovanja standardov dostopnosti nalaga tudi zasebnim subjektom.

Področja uporabe

Predlog zakona določa, da morajo vsi pravni subjekti, z izjemo mikro podjetij, zagotoviti dostopnost na v zakonu opredeljenih proizvodih. To je opredeljeno v 3. členu zakona in vsebuje tudi bankomate, prodajalne avtomate za vozovnice, terminale za zagotavljanje informacij, e-bralniki, e-knjige, spletne trgovine, spletne bančne storitve in še mnogo več.

3. člen zakona

(1) Zakon se uporablja za naslednje proizvode:

  1. potrošniške sisteme računalniške strojne opreme za splošno rabo in operacijske sisteme teh sistemov strojne opreme;
  2. naslednje samopostrežne terminale:
    1. plačilne terminale;
    2. samopostrežne terminale, namenjene zagotavljanju storitev, za katere se uporablja ta zakon:
      1. bankomate;
      2. prodajne avtomate za vozovnice;
      3. avtomate za prijavo;
      4. interaktivne samopostrežne terminale za zagotavljanje informacij, razen terminalov, ki so nameščeni kot sestavni deli vozil, zrakoplovov ali ladij;
  3. potrošniško terminalno opremo z interaktivnimi računalniškimi zmogljivostmi, ki se uporablja za elektronske komunikacijske storitve,
  4. potrošniško terminalno opremo z interaktivnimi računalniškimi zmogljivostmi, ki se uporablja za dostop do avdiovizualnih medijskih storitev, ter
  5. e-bralnike.

(2) Zakon se uporablja za naslednje storitve:

  1. elektronske komunikacijske storitve, razen storitev prenosa, ki se uporabljajo za zagotavljanje storitev stroj-stroj;
  2. storitve, ki zagotavljajo dostop do avdiovizualnih medijskih storitev;
  3. naslednje elemente storitev zračnega, avtobusnega in vodnega potniškega prevoza, razen storitev mestnega, primestnega in regionalnega prevoza, za katere se uporabljajo le elementi iz točke (v):
    1. spletišča;
    2. storitve na osnovi mobilnih naprav, vključno z mobilnimi aplikacijami;
    3. elektronske vozovnice in storitve izdajanja elektronskih vozovnic;
    4. zagotavljanje informacij o prevoznih storitvah, vključno s potovalnimi informacijami v realnem času; v primeru informativnih zaslonov je to omejeno le na interaktivne zaslone, ki so na ozemlju Unije, ter
    5. interaktivne samopostrežne terminale na ozemlju Unije, razen tistih, ki so nameščeni kot sestavni deli vozil, zrakoplovov ali ladij, ki se uporabljajo za zagotavljanje kateregakoli dela takšnih storitev potniškega prevoza;
  4. potrošniške bančne storitve;
  5. e-knjige in namensko programsko opremo ter
  6. storitve e-trgovine.

Sklicevanje na standarde

Ta zakon se ne sklicuje neposredno na standarde, uporablja pa enako izrazoslovje, kot se uporablja v primeru standardov WCAG, ki kot osnovna načela dostopnosti opredeljuje, da morajo biti rešitve zaznavneupravljiverazumljive in robustne

Iz tega in iz predstavitev predstavnikov EU je nedvoumno, da se bodo za implementacijo tega zakona uporabljali enaki standardi, kot se uporabljajo za ostale zakone s področja digitalne dostopnosti:

Podlaga za sprejetje zakona

Osnova za sprejetje zakona je European accessibility act [ec.europa.eu] | nov zavihek], bolj natančno Direktiva (EU) 2019/882 [eur-lex.europa.eu | nov zavihek] Evropskega parlamenta in Sveta z dne 17.04.2019 o dostopnosti za proizvode in storitve.

Smiselno je, da se podjetja pred uveljavitvijo zakona 28. 06. 2025 ustrezno pripravijo. To, ko govorimo o dostopnih storitvah, vključuje tako razvoj kompetenc zaposlenih s tega področja, kot tudi prilagoditev rešitev (naj si bodo to spletišča, spletne ali mobilne aplikacije ipd.). Podjetja morajo preveriti tudi dostopnost celotnega procesa. Torej ali uporabljajo dostopne rešitve za elektronska plačila in npr. v primeru spletnih trgovin ali je zagotovljena tudi dostopna sledljivost pošiljk.

Kako vam lahko pomagamo?

S področjem digitalne dostopnosti se ukvarjamo že več, kot 10 let.

S svojimi izkušnjami vam lahko pomagamo pri načrtovanju, izdelavi ali prilagoditvi dostopnih spletnih strani in aplikacij. Pomagamo vam lahko pri pogovorih z morebitnimi izvajalci ter pri spremljanju rezultatov iz pogleda skladnosti s standardi digitalne dostopnosti in zakonodaje.

Ste podjetje, ki bo moralo do leta 2025 ustrezno prilagoditi svoje poslovanje?

Povabite nas na sestanek. Skupaj lahko pregledamo stanje in vaše potrebe ter naredimo načrt za implementacijo sprememb, pri katerih vam lahko s svetovanjem in nadzorom tudi pomagamo.

Usposobimo lahko vaše zaposlene, da bodo govorili dostopnost.